torsdag 24. mars 2011

Noen å hate

Soundtrack:



Greit, jeg skal innrømme at det er lett å mislike hipsterne. Nesten litt for lett. De er det nye hatobjektet, distanserte trendsettere som er kule uten å være try-hard. (Please, vis litt engasjement, det er lov å la seg glede over livets små ting.) Og hvis dere vil vise hvor individuelle og originale dere er, så funker det dårlig å være helt like som alle de andre individuelle og originale - for å parafrasere Knausgård (hører dette på lydbok; greit da, han er flink).

Nå har de til og med gjort det akseptert å ha på lue uten å dekke til øra - som tidligere bare var greit for jøder (kalott) og glattrakede menn over 47. Men ja, det er jo ikke så originalt - å ikke like dem, mener jeg. Mer obligatorisk, litt som å ikke like Siv Jensen, Hege Storhaug og Arsene Wenger. Derfor er de som virkelig er på listen over ugreie personer Maria Haukaas Storeng Mittet osv, Morgan Andersen og Jan Fredrik Karlsen. Bare fordi de har negativ utstråling, dårlig karma og frembringer en diffus vemmelse.

MEN! Men-men-men, nå har det skjedd: Jeg som i all min tid har dømt fenomenet v-hals/mannlig utrigning (se bildet, HALLO, det er så langt over streken for hva som noen gang kan oppfattes som akseptabelt - male burka, ftw), har nå kunnet lese at dette er hipstermote. Jess! Da kan jeg - i tillegg til å plassere det i båsene "gay", "metrofilt" og "forbeholdt kvinner" - si: Nei, jeg velger å ikke være det nye mainstream, altså hipster, ergo: jeg vil ikke kjøpe meg noe med v-hals, takk.

FYI, det er visst også hip(s)t å benytte fonten Helvetica Neue bold. Dette bringer potensielt nok et lag til den smått velkjente, i visse miljøer, popkulturelle referansen "HEILVETICA". Les Hipster Hitler, den er episk (i den grad det er lov å si).

Litteraturliste: bokanmeldelse av Tao Lin - Ut å stjæle American Apparel (jeg ønsker meg den masse). Innrømmelse: Jeg har en gang i livet, da jeg var relativt etablert og vellykket, blitt snikoppkledd med plagg fra dette hipstermekka - men dette var vel før Norge visste hva hipster var. Så jeg tilgir meg selv.

Så, takk hipsterkultur, for at dere gir meg muligheten til å båssette det jeg synes er lol i samtiden. (Dette er selvfølgelig min måte å være motkultur på: gå i strupen på subkulturen-gone-mainstream).

I mellomtiden; briller uten styrke :). #confessionsofahipster


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar