tirsdag 12. april 2011

Politisk hjørne, eller synsing fra lesesalen.

Så har våren kommet til Norges ganske land, og med det er strømprisene nær forsvunnet ut av den politiske debatten. Men med finværet tas kabrioleten ut av vintergarasjen, og denne skal jo ha bensin. Problemet er bare at musslima plutselig bestemte seg for å opprøre seg litt der nede, sør-for-Syden. Med det resultatet av bensinen blir dyrere!!!! Så da drar til TV2 til pumpene for å intervjue de indignerte bilkjørerne, og får sosialistkarakteristikkene de er ute etter; facebook er likedan fylt opp av sinte bensinforbrukere, som nå må betale noen tiere ekstra for full tank - i verdens rikeste land. Nå lever heldigvis jeg i Blindernbobla, noe som gjenspeiler seg i vennekretsen på disse sosiale mediene, slik at debatten nyanseres noe. En gjenganger er vann-på-flaske; den forargede familiefaren som raljerer mot ekspeditøren etter å ha fylt en alt for dyr bensin, mens han napper med seg Imsdal til hele familien. Dette er selvfølgelig gjenbruk, men likefullt; lol. Bensinprisene går opp fordi det er uro i verden, tål det. Regjeringen kan også melde at den relative prisen på bensin i Norge er nesten billigst sett i forhold til lønningene. Så tål det, i mellomtiden betaler vi skatt sånn at jagerflyene våre kan bombe demokratiet på plass i Libya...

For å holde seg relativt Midtøstenintensiv: så har burkaforbudet tiltrådt i Frankrike. Siv jubler og Hege Storhaug haker sikkert dette av som en ny seier for sitt samfunnsengasjement, i frihetens tegn. Nå skal det sies at jeg faktisk er enig i at det er en viss fordel å kunne se ansiktet på mine medmennesker, om enn ikke nødvendigvis for å sjekke for bomber i fjeset. Men ansiktsmimikken er en grei komponent å ha med i menneskelig interaksjon. Jeg ser imidlertid en rød tråd fra 9/11, via PATRIOT Act og karikaturtegningene til dette nye inngrepet i den personlige frihet (sic!): mistenkeliggjøringen, og dertil hørende grøftegraving. Selveste bin Laden (masteroppgavereferanse, jess) har tidligere referert til Frankrikes hijabdebatt som nok et eksempel på sivilisasjonskonflikten mellom oss og dem. Dermed kan dette forbudet mot noen lag tekstiler gi ytterligere vann på mølla til de kreftene som fremholder et syn på Vesten som i en eller annen form for strid med den muslimske verden, Allah og hans sendebud. Ironisk nok har jeg observert opp til flere hipsterjenter med en skjerfkonstellasjon, snurret svært hijablignende rundt hals og hode. Men de er jo trendsettere.


Tilbake til gamlelandet: VETO! Hallo, dette er stort. Landsmøtet reiste seg mot den EU-servile partiledelsen; Jens&Jonas må ha fått både kaffe og sherry i vranghalsen, mens Giskis sikkert frydet seg under bordet... Postdirektivet er meg klekkende likegyldig - jeg bor i hovedstaden, så portoen kommer til å være finfin her fortsatt - men at det nå går mot det første veto, hjemlet i den over femten år gamle EØS-avtalen, er intet annet enn en milepæl. Aftenposten, som har begynt å legge seg og sine boligannonser utenfor døren min hver morgen, skriver på lederplass at dette er farlig, og kan meget mulig true forholdet vårt til EU. Det er korrekt, det er dit vi vil, opprøret lenge leve. Jeg vil ikke sende mine oljepenger til Sverige, fondet skal passe på meg når jeg blir gammel og gjerne ønsker å slippe at Adecco tar vare på meg på sykehjemmet.

Og, småfuglene twitrer om posisjonering av Jonas som ny statsminister; dette er selvfølgelig bare tull, idet han sikter seg inn mot gen.sekr. i FN. At best er dette bare et nytt springbrett.

Tilbake i boblen: Storkamp i kveld, la oss glede russern med detta mesterligatrofeet. Så blir Drogba blid, Terry får sove om nettene igjen, og alt blir bra i verden. Plis, hadde vært storveis. Ellers blir jeg bare trist og lei, noe som kan resultere i emoblogging og generell selvskading.

Carefree!

4 kommentarer:

  1. hallo! du er dritflink!
    jobb i klassekampen.
    hilsen jogger-med-hatt

    SvarSlett
  2. takk :)
    setter meg ved postkassa og venter på kontrakten så lenge.
    -metablogger-med-potetgull

    SvarSlett
  3. Liker at jeg er en del av det du kaller nyansert debatt angående vann- vs bensinpris ;)

    SvarSlett