mandag 25. april 2011

Et bistert manifest

Om jeg noensinne har ymtet frempå om påsken som TV-tid; jeg tar alt tilbake. Fyfabian: Mens vi ventet på utorrent, zappet vi litt innom Bergensalternativet. Der var det reklame, for Foreningen for énøyede - mennesker med ett øye. De kunne hjelpe deg med øyeproteser. Serri. Påfølgende snutt: Foreningen 2 foreldre, F2F. Og et anstendig antall barn som mister sine foreldre i krig og likende ugreiheter. Alvorlig talt, forstyrre påskekosen min med et forsøk på å gi meg dårlig samvittighet - det vil jeg ha meg frabedt. Makan til tåreperse; jeg kommer aldri til å gi til veldedighet.

Hvis jeg styrte landet ... (eller verden) så hadde høytidsreklamene for slikt røket glatt. Sammen med følgende, i ikke-nødvendigvis-prioritert rekkefølge:

Bluetooth-handsfree: Opp til flere ganger har man opplevd noe som tilsynelatende er en finansmagnat, med hårtransplantasjon og pin-striped, som går bak deg på gata, plutselig hisser seg opp og æreskjeller deg for at du har glemt å hente skjortekravene fra renseriet. Skremmende, traumatiserende. Så snur man seg, spørrende, idet den vandrende førtiårskrisa lanserer hummer som middagsalternativ og spør hva slags vin du foretrekker til det. Også er det du som får hoderystingen for å ha trodd at det var deg han snakket til.

TV2-nyhetene: Tilfeldig forbipasserende som kilder, TV2hjelperdegibestesendetid og nyhetsanalyse som stopper ved bensinpumpene. Nå som tospannet Pål T. & Davy ikke lenger sitter der og spøker litt før reklamepausen-før-sporten, og vær-Isabella har sluttet for å jobbe sammen med ekskjæresten sin isteden (takk, kjendis.no).

Briller uten styrke: Som nyinnsatt i optikerspjeldet; dette er som å leke at man sitter i rullestull. Nå vet jeg hvordan de rødhårede føler det når de hører folk si at de lurer på om de kanskje skal gi håret sitt et rødskjær.

Lionel Messi: Nei, han er ikke utgangpunktet for enhver fotballanalyse. Nei, det går an å spille fotball uten å være liten tekniker fra Argentina. Ja, det er lov å slå innlegg. Ja, av og til må man opptre litt kynisk og spille på resultat.

Dagbladet: VG er i det minste ærlige i sin tabloiditet.

Backpacking: Okei da, ikke forby det. Men visum for utreise fra landet er et minstekrav - du skal virkelig ha behov for segselvfinning.

Vegetarianisme: Dere må ha dårlig samvittighet for et eller annet, jeg tror ikke på denne animalaltruismen. Og, jo, kjøtt er godt - det handler ikke om vaner.

Bernt Hagtvedt: Hvorfor er du så sint og sur og krass og prinsippiell og vanskelig? Fikk du ikke lov til å være med i ml?

Operativsystemalternativer: Kan man ikke bare holde seg til Windows, det er trygt og grått. Stordriftsfordeler og greier. Så skal dere få kalle programmene for apps, dere imellom.

Lukkede facebookprofiler: Sier seg selv.



Spørsmålsstillere i forelesning som innleder med "er det ikke sånn atte", for så å fortelle om noe de leste i Illustrert historie: Gapestokk.

Frivillig sidemål: Neida, det er ikke vanskelig. Jo, du har godt av å bryne deg på noe annet enn Elle eller WoW. Nei, du er ikke dårlig i bokmål fordi du må lære deg nynorsk verbbøyning - du er dårlig fordi du aldri har lest en bok.

Privatskoler og kontantstøtte: Hva om man brukte de pengene som går som statsstøtte til Steiner, Treider og Skauen kristenskole på den offentlige enhetsskolen i steden. Eller bygde barnehager til fordel for subsidierte au pairer på Smested.

Mais: Fordi det er ekstremt tidkrevende å spise salat når man må plukke ut hvert bidige gule kreftpellet. Tommelfingerregel: Det som ikke fordøyes på reisen gjennom kroppen, spises ikke - mynter som mais.

"Man kan aldri inngå kompromiss overfor ytringsfriheten": Jo, Hege Storhaug, når det som sies er ren idioti.

Pannelugg: Anlegges kun med ytterste forsiktighet, etter tung overveielse, og helst i samråd med representanter fra begge kjønn.

Følelsesmessig involverte debattanter i Israeldebatten: Neinei, Israel har ikke rett selv om du kjenner noen som har en kjæreste som har studert i Tel Aviv en gang i tiden.

Sex og singelliv som nyfeminismens livsmanifest og -håndbok: I himmelens navn, det er da ingen som tror på Entourage uten faktoren utømmelig pengesekk? Herunder inkluderes selvfølgelig også The Hills - *åndenød*

Så kan vi bare være venner og ha det fint. Torres får til og med nå være med i gjengen.

Arsene Wenger vil jeg derimot la bli i verden, som fenomen. På dager som denne:

Fortapelsen

7 kommentarer:

  1. Dette, Finne, kan jeg like.
    TES

    SvarSlett
  2. Pannelugg er kult! Er kun én som syntes jeg var finere uten når jeg ankom BS etter sommerferien 2008 og det var Daniel Hatlem. Og han teller ikke.

    SvarSlett
  3. TES: ja, overformynderi - på blogg

    anonym: lol; dog, svært kryptisk på identitetsfronten

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg mistenker deg for å være forfatteren av "Sterke meninger" i Dagbladet Fredag. Hadde jeg tålt øl kunne vi utvekslet vittigheter over en kald pils i sommer. Lykke til videre.

    SvarSlett
  5. Hehe. Jeg står også bak pseudonymet "Anonym".

    PS og apropos: Glemte forresten å nevne debattfeltet på db.no.

    SvarSlett
  6. "Tommelfingerregel: Det som ikke fordøyes på reisen gjennom kroppen, spises ikke - mynter som mais."

    min leveregel det der, artig at du tar tak i det!

    SvarSlett
  7. det danner grunnmuren rundt min eksistens, membranen i min boble

    SvarSlett