lørdag 23. april 2011

Påskespesial, med bacon!


Påsketid er hjemmetid. Påskelam, påskebytur, påskeegg-og-bacon, påskesengetøy, påskekrim (på tv, ikke i lavkulturell bokform, lol), påskegaming, påskefri. For fri må man ha, selv som student. Vi lever da tross alt i et kristent land, der man må respektere de røde dagene på kalenderen. Så da tok jeg fri, dro hjem - for å game, og spise bacon, og drikke litt øl på gamle vannhull.

Det siste først: Gamle mann! sa speilet på herretoalettet og bunnen av ølglasset. Herregud, det er en godt over gjennomsnittlig skjellsettende opplevelse å treffe din brors venner på samme utesteder som du er på. Disse små barna med vannkjemmet hår, som aldri kan bli eldre enn elleve år i mitt hode. Sykt. Hjembyen var heller ikke klar for Star Wars t-skjorte og flanell i festlig lag; dette ble tolket som et ironisk hovedstadsstatement (hvor meta er ikke det?) og hipster-stemplet satt ditto løst. Noen vil kanskje kalle dette å falle for eget grep. Dette har imidlertid så mange lag at jeg mistet tellingen, samt evnen til å adekvat båskategorisere meg selv og andre for en stakket stund. Jeg tok derfor i dag på meg fotballdrakt og caps bakfrem, har spilt mange timer tv-spill og sett svenske komiserier med mor - relativt trygt, lunt og uhip(s)t.

Neida, det gikk greit. Meta-hipster i storbyen, vanlig hipster hjemme. Transcendens, lol;

Men serri, bypåske <3 Jeg har relativt-liten-til-ingen forståelse for disse som drar på "fjellet". Der er det snø. Er det ikke denne vi har ventet på at skal bli borte? Sommeren er kommet til Norges bebodde strøk, og min såkalte familie nærmest står klar til å slepe meg til frisøren, sånn at jeg kan ta sommerklippen. Så hvorfor kle på seg, pakke skiene og kjøre langt - i kø - for å fryse, når man faktisk får frokost på senga, dessert og kan gå ute i shorts? Snedig tradisjon, detta der. Nei, påsken er batterilading - som det meste ferie- og rekreasjonsbasert forsåvidt også er, egentlig. Og, det gjøres som kjent best på sofaen.

Til sist, bacon:

idag stekte jag all min mat i baconfett. Det blev sjukt gott. 
Bearnaissås med baconfett, pommes med baconfett, 
kyckling med baconfett, bacon med baconfett. 
i say no more

Jeg vet ikke hvor bror fant dette; jeg kaller det uansett poesi.

(Jeg har altså ikke skrevet dette - hvor mye jeg enn kunne ønsket det - så det kan ikke settes på noen meta-ironisk, post-emo, hipsterpoetisk konto. Dessverre.)

Bad Religion har imidlertid sluppet ny musikkvideo, så den kan dere jo kose dere med; jeg ble nesten litt rørt, moshpiten lenge leve:


\m/

4 kommentarer:

  1. Bypåske 2011 ftw. Ellers er pils og jäger i solveggen oblig, men det utgår når ikke det er snø i Vinje engang. Du har en god penn Eirik, selv om du voldtar "meta" og "hipster". Mihihihi

    SvarSlett
  2. ja, jeg vet:( men det er jo i tiden.

    SvarSlett
  3. meta meg her og meta meg der. Alle som identifiserer seg med hipster begrepet i dag er vel self proclaimed meta hipsters?

    rasjonalisering

    SvarSlett
  4. det er nok den berømte spikeren i kransekaka; ingen hipster er vel lenger bare en hipster, idet denne anerkjenner sin hipsterhet. spørsmålet er da om det er bedre å slå seg til ro som metahipster? jeg tror nesten det.

    SvarSlett